Leren het leven te leven

We leven in een sterk veranderende, chaotische wereld. We zijn op weg naar een nieuw tijdperk, wat zorgt voor onzekerheid, aanpassingen en afzetten.

In het onderwijsveld zie ik dat heel sterk terug. Wetenschappers die steeds harder roepen dat werken via een evidenced based (wetenschappelijk onderbouwd) methode het beste is. Geïsoleerd leren, daar waar vaardigheden rondom taal, lezen, rekenen en spelling centraal staan. Via een vaste manier deze instrumentele vaardigheden aanleren.

Aan de andere kant hoor ik hoogleraren, lectoren vanuit verschillende sectoren (transitieleer, economie, natuurkunde, pedagogiek, …) een tegengeluid geven. Het geluid van dat wij onderdeel zijn van een groter geheel en dat we daar naar te kijken en luisteren hebben. Wat is passend voor ons en de aarde op dat moment. De ervaring speelt hier ook zeker een rol, naast onderzoek en wetenschap.

“We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk”, aldus Jan Rotmans

Zoals natuurfilosoof Matthijs Schouten zegt: “Wie denken we dat we als mensheid wel zijn?” Hij doelt hierop het feit dat door het maken van een hiërarchie van mineralen, planten, dieren en mensen door Aristoteles we in het westen zijn gaan denken dat lagere rangen het doel hadden om hogere rangen (de mens) te dienen. We zijn ons welzijn boven het welzijn van ieder ander gaan plaatsen.

En dit alles heeft te maken vanuit welk wereld- en mensbeeld we kijken en gaan handelen. Is het vanuit overleven, bang voor de dood en reageren op wat er op ons afkomt en vanuit angst reageren OF gaan we het leven vieren als creërende wezens die hier samen met alles op aarde er gewoon iets moois van maken?

Ik vermoed dat niemand bewust kiest voor de angst, maar zo leven we nu veelal wel. Ik herken het bij mezelf, ben me er wel bewust van en kan het nu shiften.

Daarnaast ben ik van mening dat we door zijn geslagen in alle regels, afvinklijsten, protocollen, plannen in het onderwijs. En zijn we gaan gebruiken vanuit angst. Ik hoor best vaak om me heen “Als ik het volgens dit protocol doe, dan kunnen ze me niets maken”. In plaats van “Wat is er nu goed voor mijn groep of voor dit kind”. Zonder individualistisch onderwijs te gaan geven, want dat is juist niet de bedoeling.

Volgens mij hebben we wereldgericht onderwijs te geven waarbij we voor ogen hebben dat de kinderen en jongeren van nu (en de komende generaties) vanuit hun eigen kracht en talent een impactvolle bijdrage leveren aan de wereld om hen heen. En dus het leven ten volle kunnen gaan leven vanuit vertrouwen, verbinding, plezier en samen met de aarde.

Vanuit deze gedachten is mijn visie op ‘Opgroeien en Leren’ ontstaan.

Door het in de vorm van een boom weer te geven laat ik zien hoe je deze visie kan lezen en gebruiken.

Om de boom heen zit de ‘Way of being’. Hierbij gaat het om drie onderdelen: Flow, op een natuurlijke en moeiteloze manier en cyclisch.

De ‘Way of doing’ gaat over leven vanuit een liefdevolle kracht, vertrouwen op je eindeloze potentieel, werken als een artiest, je verlangen.

De kernwaarden bij deze visie zijn:

💫 Net als bij het lege canvasdoek gaat het hier om dat we starten vanuit het niet weten, vormloos. Ontdekken waarom we iets willen doen, leren,…. Of waarom we iets niet willen doen of leren. Alles is nog mogelijk, het is grenzeloos. De uitkomst staat niet vast, gaande weg gaat het een vorm krijgen.

🪴 We nemen de aarde als uitgangspunt, dansen met en op de aarde. Het gaat hierom het goed voor de aarde te zorgen en plezier te hebben.

💛 Leven vanuit overvloed en dankbaarheid

🚀 Ga je purpose ontdekken, hierbij speelt Human Design (HD) een rol. Het is voor jouzelf en je omgeving bekent wat jouw blauwdruk is en hoe jij vanuit je essentie je purpose kan leven. Op die manier kan je alles wat je tegenkomt (positief en negatief) plaatsen en naar handelen. En is voor anderen duidelijk waarom bepaalde dingen wel of niet voor jou geschikt is.

In de praktijk ziet het er zo uit:

Van 0-8 jaar staat het leren kennen van jezelf centraal.

Van 9-12 jaar staat de aarde centraal.

Van 13-18 jaar staat de samenleving centraal.

En dan zijn er vijf gouden appeltjes die tot bloei komen:

Vrede in en met jezelf en vrede voor het collectief

Toverstaf; je hebt alles in huis om voor jezelf en de wereld om je heen alles licht en zuiver te maken op het moment dat het er even niet is.

Leeuw; Laat de wereld om je heen jouw speciale krachten zien. Je hebt alles in huis en kan je eigen weg bewandelen en doen waar je blij van wordt. En wat er voor jou is en wat de wereld van jou nodig heeft.

Lolbroek; Leef het leven met een grote lach. Maak plezier en have fun. Ook op momenten als het even niet zo leuk is. Zoek dan ook het plezier op.

Boom; doordat je nu weet wie je bent en wat je te brengen hebt kan je stevig staan en genieten van de andere bomen om je heen.

Er is natuurlijk nog veel meer over deze visie te vertellen, dit komt in diverse blogs op deze website terug.